Beschouw uw distributienetwerk als verlengstuk van uw eigen organisatie

Uw netwerk van agenten en/of distributeurs is een waardevol bezit. Zij vertegenwoordigen uw bedrijf in het buitenland en zullen het gezicht van uw bedrijf moeten zijn in die landen. Ze vormen een verlengstuk van uw organisatie in het buitenland. Maar is dit ook zo? U heeft jaren gewerkt aan de opbouw van uw imago in Nederland. Maar hoe zien klanten in het buitenland uw bedrijf? Heeft u in het buitenland eenzelfde imago of ziet men uw bedrijf toch door een heel andere bril?

Uw netwerk speelt hierin een heel belangrijke rol. Draagt uw netwerk dezelfde boodschap uit zoals u dat doet in Nederland? Past deze boodschap wel bij de cultuur van het betreffende (buiten)land? Hoe zit het met de lokale concurrentie? De manier waarop uw netwerk uw bedrijf neerzet in hun markt is heel belangrijk voor het succes van uw onderneming. U wilt waarschijnlijk een vergelijkbaar imago opbouwen in de exportlanden maar gebeurt dit ook?

Een manier om te zorgen voor een goede afstemming van uw activiteiten in het buitenland via een netwerk van agenten en distributeurs is door uw netwerk te beschouwen als een verlengstuk van uw eigen organisatie en ze als zodanig te behandelen en te bedienen. Belangrijke zaken zijn hierbij kennis, service en betrokkenheid. Daarnaast is het belangrijk om verwachtingen en resultaat goed te bespreken en af te stemmen op elkaar.

ExportKompas weet vanuit haar rijke ervaring hoe belangrijk het is om een goede afstemming met het netwerk te hebben middels frequente en open communicatie, regelmatige producttraining, verkooptraining en een goede relatiebeheer. ExportKompas ondersteunt u in de implementatie van een relatiebeheermodel wat u in staat stelt om de relatie en effectiviteit continu te verbeteren. Betrokkenheid van uw netwerk bij uw onderneming (en omgekeerd) staat daarbij centraal, betrokkenheid die verder gaat dan alleen de exportmanager.