Integratie van export binnen uw organisatie geeft focus en resultaat!

Een onderneming gaat vaak beginnen met exporteren nadat de binnenlandse markt al een aantal jaren bediend is. De verkoop organisatie is dan ook helemaal ingericht om de binnenlandse markt zo optimaal mogelijk te bewerken en te ondersteunen. Na verloop van tijd ontstaan er export activiteiten. Deze activiteiten worden vaak eerst uitgevoerd door de bestaande verkoop organisatie. Na enige tijd wordt in een gunstig geval een export manager aangenomen.

Het grote gevaar van deze voortgang is dat de exportactiviteiten een ge├»soleerde positie krijgen binnen de onderneming. Er is nu immers iemand verantwoordelijk voor de export en dus trekken anderen hun handen af van deze activiteiten, helemaal wanneer een bedrijf gewend is aan een afrekencultuur. Het grootste risico is dat de export manager succesvol is; als hij op reis is blijven zaken liggen op zijn bureau en als hij 'op kantoor' is zal hij geclaimd worden door de administratieve zaken waardoor zijn focus zal vervagen, kwaliteit wordt kwantiteit, frustraties en klaagzang beginnen de boventoon te voeren en het exportresultaat begint hieronder te lijden.

Herkent u dit vanuit uw eigen organisatie of ziet u dit gevaar? Als u van mening bent dat export een belangrijke bijdrage moet gaan leveren aan het resultaat van uw onderneming dan is het belangrijk dat de export net zoveel aandacht verdient van de gehele onderneming als de verkoop en service in de binnenlandse markt. Goede integratie van de exportactiviteiten is hierbij cruciaal. De exportmanager is de centrale spil in de organisatie maar het is uw onderneming die exporteert en niet alleen de exportmanager. De exportmanager krijgt zo weer focus en weet zich gesteund door zijn organisatie. Ook uw netwerk beseft dat ze met een bedrijf te doen hebben en niet enkel de export manager. Vele handen maken licht werk (in dit geval efficient).

ExportKompas herkent dit probleem al snel in een rondgang door uw bedrijf en na gesprekken met uw medewerkers en buitenlandse partners. In nauwe samenwerking met het management komt ExportKompas met een advies en neemt zij de verantwoordelijkheid voor de implementatie van dit advies. Uiteindelijk doel is de volledige integratie van de exportactiviteiten binnen uw onderneming (overigens zonder focusvervaging van de binnenlandse activiteiten). Hierin staat een heel belangrijk statement voorop: Of je doet je (export)werk heel goed, of je doet het niet. ExportKompas stelt samen met uw management een takenpakket op en deze zullen in samenwerking met het management verdeeld worden over de gehele organisatie. Op deze manier heeft uw exportmanager(s) de volledige focus op hetgeen er buiten moet gebeuren en zal een beter exportresultaat en meer rust in de organisatie het gevolg zijn.